Wednesday, October 11, 2017

REZEKI apabila memberi makan kepada kucing

Assalamualaikum .

title kucing ini, okay macam ini cerita dia.
ada kucing selalu main kat belakang rumah aku,
aku bagi kucing ni makan ,
then aku cakap,
Ya Allah , kalau dengan memberi makan kepada kucing , akan memberi rezeki kepada ku,
maka kurniakan aku rezeki .
Alhamdulillah , aku dapat dua interview pada 29.09 dan 10.10 .
Semua itu berlaku dengan kehendak-Nya guys..

ni bukan first lha , second
dulu aku ada bela kucing , her name is CICI ,
my first kucing , a week after that,
cikgu panggil, ada hamba Allah sedekah RM500.
so aku minta parents jangan buang kucing tu,
dan dia membesar sehingga mengurniakan aku tiga anak saudara ,
Alvin , Simon , Theodore ,
Dia kucing yang paling mendengar kata tau , i miss her (aku tahu kena guna it , tapi aku nak pressure yang cici ni perempuan, hahaha)

aku tak tipu , ini kisah benar aku , bukan orang lain.

so , from now, beri lah rezeki kepada kucing , dia bukan nak semua ikan dalam peti, seekor pun jadi.
tak miskin pun kita.

My Dear Mama

mama _ thats only name that i knew since i worked at Red Mart , she was too kind at me,
always cook for me, actually i love her dessert , not simply love , love it damn much,
so mama bekerja di warung kecil milik kakak nya yg dikenali mak . mama ni antara customer yg aku still contact , and customer paling rapat yg faham masalah aku, dengar rintihan aku, aku baru kenal few months , but she was too kind , bebelan die, semua tentang dia , emm dah lama tak jumpa mama , ingat an jumaat ni nak singgah kat mama ~ melepak dulu sebelum kerja , aku an kalau dia pegang tangan aku , mesti sebak gile , ta tahu pehal doe , pernah sekali , aku salam dengan die time raya, dush , menangis , rasa kasih sayang mengalir , caring seorang ibu :)
everytime tanye "adek dah makan?barang mama , nak bayar kat adek taknak bayar kat kak aini"  then bertekak dengan lah dengan kak aini, then gelak mama akan memenuhi redmart , thats what me love her, yeah  ! mama suka bergurau , everyone know that :) dan nasihat mama selalu padu , hahaha
thanks mama , selalu dengan adek till now ~

Tuesday, October 10, 2017

Kejayaan Tidak Pernah Datang Bergolek

Semalam telah bermulanya exam PT3,
Aku doakan adik aku berjaya dengan cemerlangnya dalam Pt3,
Not just for her , her friends and for all candidates -
in Shaa Allah .

first jangan fikir apa yang dah lepas,
go on dengan paper lain
orang cakap susah ke, kena repeat ke, forget it,
kau ada A lain yang kau boleh capai -
lebih baik hilang satu A , daripada tak dapat semua A .

"yang dikejar tak dapat , yang dikendong berciciran"

tips macam mana nak hadapi exam esok dengan tenang .
tips jawab exam dengan tenang .

okay harini kau exam BM .
esok exam Sains kan?

habis je BM ,

"harini aku tak dapat buat yang terbaik, esok aku kena dapat A"

automatik mind set kita akan buat yang terbaik untuk sains esok, everyday, said like that.

aku dulu,

"harini dah tak A, esok  aku akan dapat A"

guess what ?

aku dapat 8A dalam PMR ,

mind setting sangat penting untuk menggerakkan body kita 😋😋😛

percayalah

good luck beybeh :)

still kena berdoa tau , semua nya dengan ketentuan Allah 💗

Temuduga Pembantu Tadbir Perkeranian/Operasi N19

Alhamdulillah , pagi tadi terima mesej , panggilan temuduga pada November ini, di Menara Ansar jugak .

Heee 😆

Alhamdulillah semalam telah selesai Pembantu Akauntan N19
Dan Hari ini Allah datangkan rezeki lagi ,
In Shaa Allah aku akan buat yang terbaik untuk masa depan aku.
Pray for me guys.

Monday, October 9, 2017

Soalan Temuduga Pembantu Akauntan Gred W19 ~

Perkenalkan diri ~ (nama , family . study , achievement, pengalaman kerja)

Detail pasal family -

Isu semasa terkini-

kenapa anda layak -

apa kelebihan anda -

mana dapat info ini-

visi janm_

asas perakaunan sekarang -

bagi satu aset semasa-

kenapa ta sambung study -

sanggup ke sabah atau sarawak tak -

masalah - diberi duit macam mana nak buat? -Rasuah-
pertimbangkan kenapa memilih syarikat tersebut - bukan kerana duit -

itu sahaja - kami doakan anda berjaya :)

sebulan - jika berjaya terima surat ,

jika dalam tempoh tiga bulan tidak dipanggil , anda gagal





still think , i was very bad in this interview . and maybe still fail . hmm


Thursday, October 5, 2017

Asas Perakaunan Malaysia 2017

ekoran terlalu buntu ,
2015 ( melaksanakan asas akruan)
tp asas perakaunan negara : berasaskan perakaunan tunai ubah suai
aku berhempas pulak cari laman web @ group untuk aku berhubung dengan salah seorang ,
Alhamdulillah Puan Mazita Abas reply chat dan menjelaskan kekeliruan.
terima kasih Puan, semoga di murahkan rezeki ke atas Puan Sekeluarga
Aamiin

Preparation Interview Pembantu Akauntan W19 ~

aku dapat sms untuk interview on 29/09/2017~
kalau dapat jawatan ini, this is the best present of my birthday that was sent from above !

dalam keadaan demam dan tersedu sedan aku gagah kan diri dalam mencari maklumat as hanya seminggu masa diberikan ~

interview aku on 9/10 ~

aku memang nak sangat kerja kerajaan sebab peluang aku sambung belajar lebih terbuka .
then aku akan menimba banyak sangat ilmu di sini sebab sentiasa ada seminar , bengkel , pepeeriksaan kursus dan sebagainya untuk golongan kakitangan awam. kelebihan ini yang tiada pada sektor swasta membuatkan aku memilih untuk bekerja sebagai penjawat awam. then, of course sebab nak banggakan parents and buktikan dekat parents yang aku mampu berjaya dalam bidang perakaunan ! Then peluang kenaikan pangkat ! sebab ini akan menjadi dorongan dan motivasi kepada aku untuk sentiasa do the besst in this career

🌝🌝🌝🌝🌝🌝

please pray for me untuk dapat segala kesuksesan ini :)

sebab menuju kerjaya perakaunan memang minat aku since secondary school~

dan menjadi akauntan bertauliah adalah cita -cita yg tidak pernah luntur 

demam masih mampu menaip sebab ~ menyelangkan aktiviti study aku ni

for others yg dapat interview ini jugak , good luck

Wednesday, October 4, 2017

Why I Love To Go To A Lot Of Interview ~

Gain Knowledge !
Gain New Experience !
Improve my communication skills !
Become a brave person !

" Dah kerja still pergi interiew, untuk apa? buang masa je. ?"

inilah orang cakap , kumpul pengalaman , pengalaman mematangkan kita "

Mane tahu kut sangkut dengan any job yang bantu aku gain experience untuk jadi akauntan,

as long as we do what we love, we will happy -

ngeh ngeh !

bagi aku exerience sangat penting !!

takdelah , aku bagi experience aku kat SMK harian biasa, sometimes bising , but sebab aku minat accounting , kekalkan diri kat sekolah tu dengan tabah (kelentong ! sebulan pertama menangis  . as orang ejek ustazah pilihan lah, kena buang sekolah lah, penat cakap yg aku pindah sebab nak pure account , buat aku rasa nak balik AiZek, menyesal pun ada time tu)

tapi sejak meningkat dewasa, aku bersyukur sebab banyak benda aku boleh kat situ,

tutor math adalah salah satu benda yang paling best .... aku pilih mengajar kelas last sebab ..
aku kesian kan depa,, selalu tersisih ,, even dieorang lah selalu ngejek aku awal2 masuk..  but now they dah jadi friends aku,, so It's better face everything hard to smile later.

Sesungguhnya  Allah datangkan kemudahan setelah kesulitan

walaupun di kyp only 5 months, tapi aku dapat cara nak berjaya kat IPT as aku ni selalu bercommunicate to solve problem together, till now still contact mereka kat sana , and berbincang abt their problem and try solve together eventhough aku tak face ! - Problem Solving- juga salah satu benda yang aku minat sebab nak perah otak untuk fikir jalan penyelesaian.
tengok mistake kenapa depa fail , then i write macam mana nak berjaya kat IPT , some of sebab mistakes aku kat sana juga, akuu jadikan pengajaran ..

KEEP MOTIVATION itu penting !


So , apa yang aku boleh conclude kat sini , Experience sgt penting as zaman sekarang nak kerja , dia nak experience hang !

experience orang pula bantu hang untuk hang tak ulang kesilapan sama !

persediaan untuk temuduga

sedikit sebanyak, kali ini aku lebih improve untuk dapatkan ilmu aku dalam pembantu akauntan W19, aku harap aku akan berjaya kerja dalam sektor kerajaan , as sektor ini paling cerah untuk sambung pelajaran and menjamin masa depan aku. mana tahu kut2 10 years nanti tercapai cita cita aku nak jadi Akauntah Bertauliah tercapai , In Shaa Allah,

Friday, September 29, 2017

Temuduga Kerajaan ~

Ni interview aku last year, malas nak describe sebab this is my first time interview for any job.
*LACK OF EXPERIENCE AND KNOWLEDGE*

then aku dapat interview as Pembantu Tadbir Kewangan at MPJBT,
and of course after Ujian Lisan,
That time aku dapat 71.7 kut.
The highest but fail.
mau tak nya, tekedu first time interview by group,
A group ada lima orang candidates.
Yang ini aku tak join sebab , ketinggian aku 146 ! Dia nak 155 ~

THIS is for my present ,
10 days to go
i really need a work that can improve my skills and knowledge!
God Help Me
Semoga dipermudahkan segala urusan, Aamiin



Sunday, September 24, 2017

Shine in my menthol

ini idea part time aku, it just for suka2 untuk improve aku punya management in business.
well even sekecil-kecil,ia tetap ada kebaikan @ ilmu untuk kita.

begitu juga sekecil - kecil zarah kebaikan @ kejahatan, ia diambil kira untuk Hari Perhitungan Amalan kita nanti

kek
roti ( Roti Pizza on Sunday ! macam best jew . )
muffin
cupcakes ( ini pun fav aku -huhu-)
chocolate (yummy)
dadih
aiskrim (aiskrim malaysia or another ice cream - doublelicious )

this is my simple idea for my business
because i lack of time for busying with my full time job

Chocolate Lollipop :")

so this  is my part time at home . making some Chocolate Lollipop ! Yeay !

This is some from google !
haa macam ni lah ! 
aku buat business ni sebab aku suka coklat .
sometimes our talents , our interest can be our job right.
so aku grab this opportunity !

Monday, September 18, 2017

Take Time to think WHAT IS OUR MISTAKES?

salah siapa bila 7 remaja bakar tahfiz? 

okay guys. Listen.

teenagers are too hard to handle.
out of our mind, the person who are cause the fire are 7 teenagers !
 EVEN THEY ARE NOT OUR SIBLINGS, COUSIN BUT THEY'RE PEOPLE LIKE US?
What is our mistakes? don't ask what is others mistakes.
something happen, sometimes because of our mistakes.
we not prevent "ejek - mengejek"

we are not close and do not recognize them


sebab kita tak rapat dengan mereka bermasalah , tidak cuba mengetahui masalah mereka !
tak kisah siapa pun kita !
parents ! teacher ! siblings ! semua main peranan

parents taknak cikgu disiplin marah anak mereka and so on.. 
* I HANTAR ANAK BUKAN UNTUK DIPUKUL*

teacher , dah tahu pelajar ad masalah, tak cuba untuk settlekan , bina hubungan baik, bukan sisih mereka 
*LANTAK KAU LAH NK JADI APA*

siblings , terlalu sibuk dengan kawan lupa nak rapat dengn keluarga sendiri , discuss masalah depa, bukan duk penting diri hang je !
*KAU DH BESAQ , PANDAI2 LAH NAK HIDUP* 

GUYS ! PREVENT , SEBELUM BNYAK LAGI ANAK MUDA ROSAK SEBAB SILAP KITA SENDIRI.

Friday, September 15, 2017

Kebakaran Tahfiz 14.09

Allahu,
setiap kali tengok video mereka, hiba sangat,
kalau memang ada unsur khianat,
biarlah mereka dapat setimpal,
jeritan mereka jelas sangat
tak tahu lah macam mana kalau depan2
takziah buat keluarga mangsa.

tidak boleh diulas lebih panjang .
biar pihak bertanggungjawab melakukan tugas mereka.

Al Fatihah.

Thursday, September 14, 2017

Job Experience



She looks like Kak Tiqa! Hahaha. Wrong person!
Then, I contact Kak Tiqa by Whatapps.
So beautiful, not like me!
More beautiful, miss all moment at pharmacy J
Here I learn a lot how to treat a customer, it’s not easy as you think.
Our good service will give effect to our sales.

At Red Mart, I met a lot of people; some of them are foreigner as I can treat them well to achieve my organisation goal. “We have to treat right to increase likelihood of repeat business. It’s very important to build relationship with customers.
I love to talk with Vietnamese as they are too kind, even their English and Malay not good at all, but using their body language, we can guess what they talking about is more accurate.
A long time ago, I’m a person who is a very shy girl but not “shy shy cat”. But after working at Red Mart, it encourages me to being good in communication skill.
Some of regular customers help me to talk too much, when we’re becomes friend, no more shy at work.
Before working at Red Mart, meets people is one of things that I hate. I hate to talk! I hate to speak! But now, No More!
Every place will teach you new things, new experience. It’s depends on you to accept it.

Review about Venture

i can tell you people at Venture are nice, as i got interview this morning .

Nice people ! Excellent time management ! Clean and Tidy ! Guard at PLO 1 and PLO 5 was nice too :)

Pengalaman Interview sbg HR Assistant

EXPERIENCE INTERVIEW AT VENTURE TEBRAU 1 AS HUMAN RESOURCES ASSISTANT
Okay, first of all tergamam gila bakhangg nak speaking London in introduce yourself. Sbb aku tak expect aku akan speaking. Cuak jugak , sebab tak pernah kan…. So far okay lh. Get  another experience kan. Hehe

Mula2 aku sampai jam sembilan pagi , breakfast jap , prepare untuk interview as read my short notes about HR. Sampai je kat sana, disambut baik oleh guard. Tapi salah kilang pulak ! hahaha.
Venue dia PLO 5, aku lak pergi PLO1. Tapi sebab PLO5 dah pudar. Aku tak perasan kilang tu yang aku patut pergi . heheheh
Masuk isi attendance kat guard . peramah sangat makcik india tu, kalau aku dapat kerja sini, makcik itu lah aku akan buat jadi aunt aku. Seriously, aku suka bergaul dengan kaum lain, foreigner and so on.

So after that dia suruh aku ke bilik HR. Ade lagi rakan perjuangan kat dalam, aku lupa nama dia. Jadi aku sempat tanya umur, pengalaman kerja, qualification dia . Then,dia tanya aku punya expected salary, hahahaha. So aku simpulkan , dia kakak aku . hehehe . sopan je akak tu, ada experience kerani pulak tu . wuuu best nyaaa.
Ada pulak lelaki nama Azman ni, pergi tolak pintu yang tertulis “TARIK”. Berdekah aku gelak. Muka mamat tu macam dah bengang. Kena gelak sebab ini dapat hilang nervous aku. Aku tak tahan betul kalau ada orang buat benda pelik. hilang ngantuk aku . hahaha .
Then dia boleh berdiri macam tiang lampu, lama gak, then tanya “Ni HR kan?” aku nak betulkan kesilapan sebab gelakkan dia.  So aku jawab lah “HAah,Bang call lah 237, tu nombor HR” . dia boleh pulak Tanya THUMBPRINT tu ke, tahan gelak . “ tu phone kat sebelah.” Then dia gelak. Dia asyik kena pass dengan HR sampai tiga kali, aku senyum je .Kesian. Procedure company kan, redha je lah mamat tu.

So turn akak tu masuk bilik tu, about 20 minutes kut. Aku boleh lak sembang dengan akak Nepal yang nak pergi klinik tu, she was so nice. Sebab suka sangat bercakap , aku asyik cari part nak kenal dan sembang. Sempat gak layan tv HR ACTIVITY. Macam best ! Nak kerja sini !

Then turn aku. –Btw , aku record tau, untuk improvement aku. Hahaha.
Ni cara trace silap sendiri. Kegunaan masa depan. 

Abang yang interview tanya dah makan ke ,macam-macam lah. He looks like still young but I like to call any boy abang . nampak nice , cute , sopan. Acecey ! tu tanda aku hormat dia.
Then abang tu minta sijil. Kakak lagi sorang suruh aku introduce in English ! ternganga . hahaha.
About 15 minute tempoh interview aku tau !
Layan je laaa , then guna dwilanguage sebab depa dah asyek tanya in Malay, takkan nak jawab English, (sebenarnya sebab aku lemah speaking) kena improve speaking.

First , Explain about Yourself
Personal Details , Experience of Working . haa macam gitulah
Apa yang asma tahu tentang HR? – describe tugas HR
Awak punya result better, kenapa tak sambung belajar?
“bagi saya pengalaman kerja sangat penting”
Apa kerja lain selepas berhenti KYP?
Ada peluang belajar , nak belajar lagi tak?
·         Then turn dieorang terang pasal formula kerja kat Venture. Jadual bekerja.
Yang aku tertarik boleh gain more knowledge. (*meleleh air liur*)
Ada soalan lain tentang jawatan ini?
Rambang  je Tanya ! hahaha :’) apa yg bermain diminda  -_-
Lesen ada tak ? Transport ada tak?
Berani tak datang tengah malam? Kerja public holiday?
Ada masalah kesihatan tak?
·         Kakak terang tugas HR Assistant
Apakah hobi awak?
Sport  yang awak minati?
Bila awak boleh start kerja?
Status kerja sekarang ? Explain kenapa resign..
What is your expected salary ?
·         Kakak explain basic . sebab aku minta 1.3k . I should ask 1.2 k je . haha
We will call you for futher step J
Done INTERVIEW ! don’t forget to say thank you okay
Aku tak terus balik. Aku boleh lak pergi bersembang dengan guard tadi . hahaha.
Tanya ramai ke interview ! siap cerita aku salah kilang sebab banyak sangat Venture ! hahhah !
Then balik rumah J

That’s all for today .

Tuesday, September 5, 2017

how to build self confidence?

START BUILD YOUR SELF CONFIDENCE

WEEK1            :Praiseworthy in different person every day

WEEK2            :Limit your TV to one hour - do exercise

WEEK3            :Cut desert – 30 minutes a day reading biography

WEEK4            :If enjoy coffee or coke – cut their consumption in half

WEEK5            :Cut out one unnecessary expense item every day and put the money saved drawing interest

WEEK6            :30 minutes every day thinking up some way to improve some part of your job

WEEK7            :Limit your TV to one hour for one week – reading biography

WEEK8            :Compel yourself to talk first to some stranger or someone you usually ignore

WEEK9            :Think back. What specific thing have you put off weeks or months

WEEK10         :Spend 30 minutes a day reading some uninteresting but useful book

WEEK11         :Spend 30 minutes a day to think up some way to improve some part of your job

WEEK12         :Spend 30 minutes a day thinking about future

WEEK13         :Make 13 projects for your next 3 month


`

Monday, September 4, 2017

Cara Atasi Masalah Lupa

kau asyik lupa je nak buat apa?
homework asyik tersadai je?
banyak kali baca, tapi tak ingat?
asyik2 lupa ! urgh macam mana nak buat ni.
simple je weh .
WRITE IT ON A PAPER.
beli sticky notes banyak2. colourful.
wahh ! semangat sikit kan.
tak kira dalam hidup ini kau nak apa, nak berjaya, nak boss bangga,nak selesai masalah, nak bina kerjaya sendiri,nak buat resepi,
Whatever you want out of life,write it down on paper.
If you do not write it down, it just some thought in your head !
Write it to change your whole life :')
Writing it down on paper changed it to something real,on fire,alive.
Writing it down on paper was like planting a seed in the ground.
Believe me writing a thing down on paper works and HOW!
Writing a thing down on paper signals the subconscious mind to work on it, to incubate, to gestate,to create..... to realize the thing..... to turn a wish into a fact......

this is the power of writing !

first step bring you closer to success

GET THINGS DONE!
I got confused to post in Malay or in English. English is better but I just want to say MY ENGLISH was bad. But I really want to learn better in English.
As I read The Success Journey written by Frank Tibolt, I want to give you what I get in this book. Seriously, I read this book for two years. But I still not finish it. Why? There are many things I need to do from that book.
First step to be success!
You have to finish what you need to do for tomorrow.  You have to get the things done.
Do you want to know that normally people are on daydreaming about 70 minutes-120 minutes per day?
Now, let’s use those 20 minutes to make you become more discipline.



PUT THIS CARD IN YOUR POCKET AND THE FIRST THING TOMORROW MORNING, LOOK AT ITEM 1 AND START WORKING ON IT. LOOK EVERY HOUR ON THE HOUR. UNTIL YOU FINISH IT.
IT’S OKAY YOU HAVEN’T TO FINISH NUMBER 1, AT LEAST, NUMBER 2, 3 AND 4 ARE DONE . THE MOST IMPORTANT YOU ARE WORKING ON THE MOST IMPORTANT.
Iyelah kita ingatkan, yang nombor satu penting, rupa-rupanya nombor 2. Mungkin ada problem yang mnyebabkan kita kena settle nombor 2 dan 3 dulu. Okay, get it?
IF YOU CAN’T FINISH ALL, TRANSFER IT TO THE NEXT DAY AS MOST URGENT TASKS.

Jangan lupa tau, nak buat tasks hari baru masukkan sekali yang tak selesai pada hari ini.